Kwadrat pionka wyznaczamy poprzez:
- ustalenie jego pierwszego boku, którym są wszystkie pola na linii marszu do pola przemiany oraz pole na którym stoi,
- ustalenie jego drugiego boku, o takiej samej ilości pól jak bok pierwszy, i wytyczenie go, w kierunku króla przeciwnika.
Na diagramie obok na posunięciu są białe. Zwróć uwagę na to, że oba króle są znacznie oddalone od piona. Biały król nie może pomóc własnemu pionowi i go obronić, więc pion musi bronić się sam i jak najszybciej dojść do pola przemiany i zamienić się na ciężką figurę. Czy czarny król może dogonić piona? Nie. Spróbuj policzyć posunięcia. Kłopotliwe prawda? Szczególnie, kiedy będziesz miał mało czasu do zakończenia partii. |
Kiedy król może zatrzymać pionka przeciwnika na jego drodze do pola przemiany i jak to ocenić bez długiego liczenia ruchów?
Pomaga w tym wyznaczenie kwadratu piona.
Na diagramie obok narysowano kwadrat. którego bok stanowi linia marszu piona do linii przemiany.
Ważna zasada: Jeśli król strony przeciwnej znajduje się w kwadracie piona, wówczas zdoła przeszkodzić w przemianie piona w hetmana (zdoła zabić piona lub hetmana przemienionego z piona). Zapamiętaj tę zasadę, jej znajomość ułatwi ci ocenę szans na wygraną lub remis w rozgrywanej partii, bez konieczności dokładnego i czasochłonnego liczenia. |
W pozycji pokazanej na diagramie obok białe mają posunięcie. By dogonić piona muszą one zagrać:
1. K f5 czyli wejść w kwadrat czarnego pionka zdążającego do pola przemiany. |
Zadanie 1 |
Zadanie 2 |
Zadanie 3 |
Zadanie 4 |
Zadanie 5 |
Zadanie 6 |
Zadania - odpowiedzi: 1. ... Kb5 2. Kf5 3. Kg5 4. Kb3 5. Kg3 6. Kf4