Pamiętaj! Po przekątnych mogą działać tylko dwa rodzaje figur: hetman i gońce.
W OPRACOWANIU...
I. Mat głupca - najszybszy mat.
Mat głupca to najszybszy mat w szachach, pozwalający na danie mata przez czarne w zaledwie dwóch ruchach. W przypadku białych, taki sam scenariusz zająłby trzy ruchy.
Mat ten wykorzystuje słabość przekątnych, które nie są bronione przez pionki przeciwnika, a dodatkowo nie mogą też być zasłaniane figurami. |
Czy aby na pewno jest to mat głupca? Oto przykład partii, w której Hou Yifan - mistrzyni Świata kobiet - przegrała w ten sposób w Gibraltar Masters w 2017r. Oczywiście nie była to błędna gra. Dlaczego zatem tak zagrała najlepsza zawodniczka na Świecie? Była to forma protestu przeciwko nieprawidłowemu kojarzeniu zawodników we wcześniejszych rundach tego turnieju! |
Mat Blackburne'a, Labourdonnais
II. Słaba przekątna w bezpośrednim ataku na pozycję króla.
Otwarte przekątne stanowią ważny czynnik w ocenie pozycji i wymyślaniu planu gry.
Często też atak po słabej przekątnej, którą ma przeciwnik, łatwo jest wykorzystać jeżeli możemy do niego włączyć inne figury, np. korzystając z reguł rządzących matowaniem (patrz: reguła 3 atakujących figur)
Oto przykład, w którym bardzo łatwo dostrzec słabość przekątnej. Sprawdź, na której przekątnej nie ma już pionków czarnych.
|
W tej pozycji pochodzącej z partii Medina - Botwinnik (Palma, 1967) mamy równowagę materialną , ale czarne naciskają wzdłuż przekątnej a1-h8 i dzięki temu mogą prowadzić grę, w której zdobywają przewagę materialną. |
Oto pozycja pochodząca z partii Miszta - Kloza (Palma, 1955), w której białe całkowicie opanował przekątną a1-h8. Przewaga jest tak dużą, że gra kończy się matem. |
III. Otwarcie przekątnej w celu ataku.
Bardzo ważna jest umiejętność dostrzeżenia możliwości otwarcia przekątnej.
W pozycji pochodzącej z partii Rowiński - Ilwicki (Ryga, 1952) istotną rolę w ataku na pozycję króla odgrywa otwarcie przekątnej b1-h7. |
Kolejny przykład otwierania przekątnej, w celu rozpoczęcia ataku. |