Temat S 30. Słabości przekątnych - współdziałanie hetmana i gońca

Wrocław
Polska

+48 604 514 545
szachmat.edu.pl

Już wiesz, że wszystko to, co nie jest kontrolowane przez pionki jest słabe. Tak też dzieje się w przypadku przekątnych. Jeżeli twoje pionki nie mogą już przesłaniać diagonali, a przeciwnik zachowuje hetmana i gońca w kolorze tej otwartej przekątnej, to jesteś narażony na ataki po niej.
Pamiętaj! Po przekątnych mogą działać tylko dwa rodzaje figur: hetman i gońce.

W OPRACOWANIU...


I. Mat głupca - najszybszy mat.
Mat głupca to najszybszy mat w szachach, pozwalający na danie mata przez czarne w zaledwie dwóch ruchach. W przypadku białych, taki sam scenariusz zająłby trzy ruchy.
 
Mat ten wykorzystuje słabość przekątnych, które nie są bronione przez pionki przeciwnika, a dodatkowo nie mogą też być zasłaniane figurami.

 
Czy aby na pewno jest to mat głupca? Oto przykład partii, w której Hou Yifan - mistrzyni Świata kobiet - przegrała w ten sposób w Gibraltar Masters w 2017r. Oczywiście nie była to błędna gra. Dlaczego zatem tak zagrała najlepsza zawodniczka na Świecie? Była to forma protestu przeciwko nieprawidłowemu kojarzeniu zawodników we wcześniejszych rundach tego turnieju!

Mat Blackburne'a, Labourdonnais

II. Słaba przekątna w bezpośrednim ataku na pozycję króla.
Otwarte przekątne stanowią ważny czynnik w ocenie pozycji i wymyślaniu planu gry.
Często też atak po słabej przekątnej, którą ma przeciwnik, łatwo jest wykorzystać jeżeli możemy do niego włączyć inne figury, np. korzystając z reguł rządzących matowaniem (patrz: reguła 3 atakujących figur)
 
Oto przykład, w którym bardzo łatwo dostrzec słabość przekątnej. Sprawdź, na której przekątnej nie ma już pionków czarnych.


 
W tej pozycji pochodzącej z partii Medina - Botwinnik (Palma, 1967) mamy równowagę materialną , ale czarne naciskają wzdłuż przekątnej a1-h8 i dzięki temu mogą prowadzić grę, w której zdobywają przewagę materialną.

 
Oto pozycja pochodząca z partii Miszta - Kloza (Palma, 1955), w której białe całkowicie opanował przekątną a1-h8. Przewaga jest tak dużą, że gra kończy się matem.

III. Otwarcie przekątnej w celu ataku.

Bardzo ważna jest umiejętność dostrzeżenia możliwości otwarcia przekątnej.
 
W pozycji pochodzącej z partii Rowiński - Ilwicki (Ryga, 1952) istotną rolę w ataku na pozycję króla odgrywa otwarcie przekątnej b1-h7.
 
Kolejny przykład otwierania przekątnej, w celu rozpoczęcia ataku.