Najpewniejszym i najprostszym sposobem ułatwiającym wygranie partii szachowej jest zdobycie przewagi materialnej.
Najlepszym jest wybicie przeciwnikowi wszystkich bierek, tak by jego król był osamotniony. Wówczas przeciwnik nie może zbić niczym bierki szachującej, bądź nie może zasłonić swojego króla inną bierką. Jako obrona przed szachem pozostaje wyłącznie ucieczka.
Bardzo łatwo kończy się partię używając hetmana do złapania samotnego króla przeciwnika.
Zasady przy matowaniu samotnego króla przeciwnika, królem i hetmanem:
1. Mata damy tylko na bandzie (bocznej linii szachownicy).
2. Król musi pomóc hetmanowi w matowaniu, tj. blokować ucieczkę króla przeciwnika lub obronić hetmana przed atakiem króla przeciwnika.
3. Hetman i król spychając króla przeciwnika na boczną linię szachownicy, stosuje zasadę stopniowego ograniczenia przestrzeni dla uciekającego króla.
Zadanie 1 Gra królem i hetmanem przeciwko samotnemu królowi.
1. Ustaw pozycję: białe: Kc3, Hf2, czarne: Kc7 Na posunięciu są białe
2. Musimy zepchnąć króla przeciwnika na bandę, bo tylko tam damy mata, dlatego najlepszym ruchem białych będzie:
1. Hf6 - hetman zaatakował całą linię 6, na którą czarny król nie może wejść, zauważ jak jego pole gry zostało ograniczone.
… Kd7 – broniąc się nie schodź na bandę!
2. Kc4 – sam hetman nie da mata, musi mu pomóc król
… Kc7
3. Kc5 Kd7 – zauważ, że biały król atakuje pola: b6, c6, d6, czego nie musi robić już biały hetman, teraz hetman może zaatakować kolejną linię 7 i zepchnąć z niej czarnego króla.
4. Hf7 Kd8 – czarny król musi wejść na ósmą (boczną, bandową) linię.
5. Kc6 Kc8
6. Hf8 X lub Hc7X
Sposoby matowania końcówki K + H - K (król z hetmanem przeciwko królowi):
- metoda naśladowania (małpowania),
- metoda odcinania linii,
- metoda kombinowana.
Przykłady matowania hetmanem samotnego króla.
Matowanie hetmanem - metoda naśladowania.
Klikaj poniżej na tekst zapisu, a ruchy zobaczysz na diagramie!
Zadanie 1 |
Zadanie 2 |
Zadanie 3 |
Zadanie 4 |
Zadanie 5 |
Zadanie 6 |
Zadania - odpowiedzi: 1. K d6 2. K c6 3. H g1 4. K f7 5. K d3 6. K f2
We wszystkich zadaniach na posunięciu są białe. Wykonaj najlepsze posunięcie.
|
|
|
|
|
|