Temat P 11. Matowanie hetmanem (K+H - K) - ćwiczenia

Wrocław
Polska

+48 604 514 545
szachmat.edu.pl

Atakujący hetman to potężna siła, dlatego marnuje się w obronie i słabo się w niej sprawdza, gdyż opłaca się go atakować dużo słabszymi bierkami. Należy używać hetmana do ataku, a obronę pozostawić słabszym bierkom.

Najpewniejszym i najprostszym sposobem ułatwiającym wygranie partii szachowej jest zdobycie przewagi materialnej.
Najlepszym jest wybicie przeciwnikowi wszystkich bierek, tak by jego król był osamotniony. Wówczas przeciwnik nie może zbić niczym bierki szachującej, bądź nie może zasłonić swojego króla inną bierką. Jako obrona przed szachem pozostaje wyłącznie ucieczka.

Bardzo łatwo kończy się partię używając hetmana do złapania samotnego króla przeciwnika.

Zasady przy matowaniu samotnego króla przeciwnika, królem i hetmanem:
1. Mata damy tylko na bandzie (bocznej linii szachownicy).
2. Król musi pomóc hetmanowi w matowaniu, tj. blokować ucieczkę króla przeciwnika lub obronić hetmana przed atakiem króla przeciwnika.
3. Hetman i król spychając króla przeciwnika na boczną linię szachownicy, stosuje zasadę stopniowego ograniczenia przestrzeni dla uciekającego króla.


Zadania na lekcji


Zadanie 1 Gra królem i hetmanem przeciwko samotnemu królowi.
1. Ustaw pozycję: białe: Kc3, Hf2, czarne: Kc7 Na posunięciu są białe
2. Musimy zepchnąć króla przeciwnika na bandę, bo tylko tam damy mata, dlatego najlepszym ruchem białych będzie:

1. Hf6 - hetman zaatakował całą linię 6, na którą czarny król nie może wejść, zauważ jak jego pole gry zostało ograniczone.
Kd7  – broniąc się nie schodź na bandę!
2. Kc4 – sam hetman nie da mata, musi mu pomóc król
Kc7
3. Kc5 Kd7 – zauważ, że biały król atakuje pola: b6, c6, d6, czego nie musi robić już biały hetman, teraz hetman może zaatakować kolejną linię 7 i zepchnąć z niej czarnego króla.

4. Hf7 Kd8 – czarny król musi wejść na ósmą (boczną, bandową) linię.
5. Kc6 Kc8
6. Hf8 X lub Hc7X


 

Końcówki: król z hetmanem przeciwko samotnemu królowi, bardzo często zdarza się,że stronie silniejszej (tej z hetmanem) zostaje bardzo mało czasu na dokończenie partii. Dlatego istnieją trzy sposoby, które umożliwiają danie mata niemal bezmyślnie, tak aby nie analizować wolnych pól wokół króla, a szybko zepchnąć go na bandę szachownicy.
Sposoby matowania końcówki K + H - K (król z hetmanem przeciwko królowi):
- metoda naśladowania (małpowania),
- metoda odcinania linii,
- metoda kombinowana.

Przykłady matowania hetmanem samotnego króla.

Matowanie hetmanem - metoda naśladowania.
Klikaj poniżej na tekst zapisu, a ruchy zobaczysz na diagramie!
 


Matowanie hetmanem - metoda odcinania linii.
Klikaj poniżej na tekst zapisu, a ruchy zobaczysz na diagramie!
 

Zadania do domu

We wszystkich zadaniach na posunięciu są białe. Daj mata w drugim posunięciu.

Zadanie 1
Zadanie 2
Zadanie 3
Zadanie 4
Zadanie 5
Zadanie 6

Zadania - odpowiedzi: 1. K d6 2. K c6 3. H g1 4. K f7 5. K d3 6. K f2


Zadania do domu zestaw 2

We wszystkich zadaniach na posunięciu są białe. Wykonaj najlepsze posunięcie.

 
Zadanie 1
 
Zadanie 2
 
Zadanie 3
 
Zadanie 4
 
Zadanie 5
 
Zadanie 6